CANDY CANE CUPCAKES

Det var ett bra tag sedan jag bakade senast, flera månader faktiskt. Nu är jag hemma igen, vilket innebär att jag lär baka precis varje dag.
Märkte igår när jag bakade dessa hur orutinerad jag var, men lär mig nog snabbt snart igen. Är också lite skakig på handen, så är inte så nöjd med utseendet på frostingen, då den blev lite ojämn.
Men ändå helt okej för att vara min första gång på några månader? Eller?
 
RED VELVET (BOTTEN)
3 dl vetemjöl
1 msk kakao
En nypa salt
2 dl socker
1 2/3 dl rapsolja
1 stort ägg
Röd hushållsfärg
1 tsk vaniljsocker
1 1/3 dl mjölk
1 tsk ättiksprit
1 tsk bikarbonat
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Börja med att vispa socker och rapsolja till en jämn smet.
Blanda vetemjöl, kakao, salt och bikarbonat i en skål bredvid.
Blanda mjölk, ättiksprit och röd färg i en annan skål (jag använde inte karamellfärg, utan en annan trögflytande färg, så om ni använder karamellfärg så använd ungefär 1-2 msk).
Tillsätt ägget till sockersmeten och vispa tills det är ordentligt inblandat.
Tillsätt sedan mjölblandningen och mjölkblandningen om vartannat.
Fyll muffinsformar till 3/4 och grädda i mitten av ugnen i 15-20 minuter.
Låt svalna.
 
MINTFROSTING
200 gram smör, rumsvarmt
3-4 dl florsocker
Lite vaniljpulver
Pepparmintsarom
Röd hushållsfärg
 
Vispa smör och florsocker riktigt vitt och fluffigt.
Tillsätt sedan vaniljpulver och pepparmintsarom efter smak. Kommer ej ihåg hur mycket jag använde.
Dela upp frostingen i två olika skålar, färga den ena röd och låt den andra vara vit.
Fyll sedan halva sidan av spritspåsen med den vita delen och den andra med den röda, spritsa på dina cupcakes och toppa med krossade polkagrisar.
 
 

Kommentarer
Postat av: Mother Earth

Så fina och jättegoda!!

2015-11-30 @ 14:45:53
Postat av: Emma

Åhh det där såg riktigt gott ut!!

Svar: Var riktigt gott!:)
Amanda Aldén

2015-11-30 @ 16:44:57
URL: http://emmz.webblogg.se/
Postat av: JUNITJEJ

Jättefina!

Svar: Tack!
Amanda Aldén

2015-11-30 @ 19:43:00
URL: http://www.junitjejen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback