Våffeldagen

Idag är det ju då våffeldagen, men det tror jag att alla redan vet. Jag tänker SÅKLART göra våfflor, för det är så fantastiskt gott! Skulle vara roligt att prova att äta våfflor med något annat än sylt och grädde, men svårt att släppa något som är så gott.
Använder mig av Roy Fares recept på våfflor idag, tog dock bort citronzesten.
Ingredienser: (jag fick 11 stycken från vårt våffeljärn, som inte är ett klassiskt sådan haha)
120 gram smält smör
1 st vaniljstång
3 1/2 dl vetemjöl
2 msk strösocker
1 tsk bakpulver
2 st ägg
4 dl mjölk
 
Smält smöret i en kastrull. Tillsätt fröna från vaniljstången.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke, blanda i äggen och lite i taget av mjölken med en visp.
Blanda till en slät och fin smet.
Sist tillsätter du smöret.
Hetta upp våffeljärnet, smörj med lite smör. Grädda våfflorna i 2-3 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback