Syrliga påskbakelser

Påsktider!
Påsken förknippar jag med syrliga bakverk, och så fick det bli.
Jag valde att köpa färdig lemon curd för latheten slog in, men det går lika bra att göra egen (och det blir godare)!
Tårtbotten:
4 st stora ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Smörj en form på 24 cm diameter.
Börja med att vispa socker och ägg riktigt vitt och fluffigt.
Blanda de torra ingredienserna och vänd ner.
Baka av i 25-30 minuter.
 
Citronsmörkräm:
200 gram smör, rumstemp
1 citron, skal från hela och saften från halva
2-3 dl florsocker
 
Lemon curd
50 gram mjölkchoklad, smält
 
Vispa smör och florsocker riktigt fluffigt.
Tillsätt skalet från citronen, tillsätt sedan lite citronsaft i taget.
Redo att användas!
 
Stansa ut delar från din botten, fick ut fyra stora från min.
Dela de fyra bottnarna i tre delar.
Stryk upp lite lemon curd på den första bottnen, lägg på en till botten och upprepa. När du lägger på den sista bottnen så stryker du upp ett tunt lager med citronsmörkräm, ett så kallat crumb coat. Ställ in alla i kylskåpet.
Låt första lagret stelna. Stryk upp med resten av smörkrämen.
Smält mjölkchokladen, doppa en pensel i chokladen och strecka bakelserna (det blir VÄLDIGT chokladigt i köket efteråt, haha..).
Förvara i kylskåpet.
 
 

Kommentarer
Postat av: ▲ R O B I N N S

Jag så måste pröva detta! :)

Svar: Gör det, kanongott!
Amanda Aldén

2015-03-20 @ 17:41:52
URL: http://robinns.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback