Vaniljtårta

Vi ska till min kusin och fira idag, så jag svängde ihop en tårta i miniformat (blir inte så mini men ändå..) som jag tänkte ge till henne.
Detta är en sån där tårta som jag svängt ihop utan att egentligen veta vad jag gör, och det är oftast de som blir godast. Spacklade tårtan med en chokladsmörkräm som jag hittade i frysen.
Vaniljtårtbotten (världens godaste!!):
2,5 dl vetemjöl
1,5 dl strösocker
En nypa salt
1 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
50 gram smör, rumsvarmt
2 ägg
 
Sätt ugnen på 180 grader.
Smöra en form på 15 cm.
Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke.
Vispa i mjölken och det rumsvarma smöret.
Tillsätt äggen och vispa på full effekt i ungefär en minut.
Grädda i 35 minuter. Låt svalna helt innan du delar i tre delar.
 
Vit chokladfluff:
1,5 dl vispgrädde
90 gram vit choklad, hackad
 
Värm upp vispgrädden, koka ej. Häll i den vita chokladen och smält ihop. Låt svalna i kylskåpet i 5 timmar ungefär.
Vispa upp till ett fluff.
 
Vaniljkräm:
2 dl mjölk
4 msk socker
1 vaniljstång, fröna
2 äggulor
1 msk maizena
25 gram smör, rumsvarmt
 
Värm upp mjölk, hälften av sockret och vaniljen.
Vispa upp äggulorna med socker och maizena lätt.
Ta hälften av den varma mjölkblandningen och vispa ihop med äggblandningen.
Häll i ägg och mjölkblandningen i resten av mjölken och värm upp och vispa tills det tjocknar.
Dra av från värmen och rör ner smöret, låt svalna.
 
Montera ihop tårtan:
Dela bottnen i tre delar.
Bred på ett lager med vaniljkräm.
Ny botten.
Bred på ett lager med fluff.
Sista bottnen.
Spackla tårtan med hälften av smörkrämen, gör ett så kallat crumb coat. Ställ in i kylen tills det stelnat.
Ta ut och bred på resten. Dekorera med frukt eller annat, jag valde att dekorera med oreokex och hallon.

Kommentarer
Postat av: Jasmine

Åh vad gott! :)

Svar: Väldigt :)
Amanda Aldén

2015-04-15 @ 13:33:38
URL: http://megafistairpumprave.blogg.se/
Postat av: ɑ n n i k ɑ

Mumsigt :D

2015-04-15 @ 13:53:35
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Moa Persson

åååhhh VAD GOTT!!!

2015-04-15 @ 13:56:54
URL: http://photomp.blogg.se/
Postat av: Marike Ahlgren

Ser riktigt gott ut!! Det där med vitchoklad och grädde var nytt för mig, ska testas! Dessutom snygg och god dekoration :)

Svar: Ja prova gärna! Åh tack :)
Amanda Aldén

2015-04-15 @ 14:05:13
URL: http://marikeahlgren.blogg.se
Postat av: Anonym

Gott!!

2015-04-15 @ 14:38:34
Postat av: eemeliefoto.webblogg.se

Såg riktigt god ut!:)

2015-04-15 @ 14:48:21
URL: http://eemeliefoto.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback