Årets godaste cupcakes går..

TILL dessa cupcakes som jag slog ihop lite snabbt, även det enklaste är så gott! Det är en vaniljmuffins med en chokladsmörkräm toppad med lite flingsalt. Underbart saftig och god cupcake.
Det som gör dagen ännu bättre är att mamma bokat flygbiljetter till New York till sommaren igen, underbart<3
Receptet på dessa vaniljmuffins lånar jag från Sockerrus!
Vaniljcupcake:
2 1/4 dl vetemjöl
1,5 dl socker
1 1/4 tsk bakpulver
1/4 tsk salt
75 g smör, rumsvarmt
1 dl mjölk
1 ägg
Vaniljextrakt efter smak, hade i lite hemmagjort vaniljsocker också (kommer inte ihåg mängden)
 
Chokladsmörkräm:
200 gram smör, rumstempererat
3 1/2 dl florsocker
3 msk hett vatten
70-80 gram mörk choklad, smält
Flingsalt att strö över
 
Vispa ihop smör och florsocker krämigt och fluffigt. Tillsätt sedan vattnet och vispa till du får en bra konsistens, tillsätt den smälta chokladen och vispa tills chokladen är väl inblandad.
 
Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda mjöl, socker, bakpulver och salt i en bunke tillsammans med smöret. Är smöret lite hårt kan du köra det i mikron i ett par sekunder.
Häll i hälften av mjölken och blanda smeten slät.
Vispa resten av mjölken tillsammans med ägg och vaniljpulver.
Rör sedan ihop mjöl- och mjölkblandningen och rör om tills allt är blandat.
Fyll muffinsformar till max 2/3 (jag brukar oftast fylla dem till hälften).
Grädda i ugnen i cirka 17-23min

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback