FEMINISM

Feminism? Ja, tack.
(Eyeliner kan göra underverk, lite ojämn i kanterna dock och dåligt ifyllt, men fuck that).
Idag skriver jag ett litet annorlunda inlägg, det kommer inte handla om bakning eller mitt senaste klädesplagg.
Det kommer handla om precis vad du tror. Feminism.
Alla kallar sig inte feminist, folk tycker inte att det är något som behövs i dagens samhälle men jag säger RECONSIDER.
Jag skulle kunna sitta här hela dagen och kvällen och skriva ner anledningar till varför feminism behövs, här är bara ett litet utdrag:
 
Det fortfarande skämtas om att kvinnor ska stå i köket.
Kvinnor tjänar fortfarande mindre.
För att flickor uppfostras till att vara försiktiga runt män.
För att kvinnor som har sex anses vara slampor.
För att män tycker att M! är en bra idé.
För att vi får höra att mens minsann inte är så jobbigt.
För att i vissa länder tvingas kvinnan att gifta sig med mannen som våldtagit dem.
 
Jag är arg. 
Jag är arg för att något så självklart som lika rättigheter inte finns överallt.
Lika arbete, lika lön. Är det ett svårt koncept?
Klart som fan jag är arg.
Jag är arg för att folk betraktar ordet feminism som manshat istället för att fokusera på innehållet och vad det betyder. 
Ingen man kan veta hur det är att utstå kvinnoförtryck, precis som vi inte vet hur det är att få en pungspark.
Jag är arg för att folk tror att det enbart finns två kön, för att folk slänger ur sig ''bög'' som något dåligt, för att transpersoner inte anses vara normala.
Man kan sitta framför en skärm och skriva vad som helst för skit till en annan människa, men snälla tänk om.
Tänk om någon du älskar högt som ett syskon eller en kompis tar sig mod att komma ut, hade du bemött hen på samma sätt som du bemötte någon på internet där du slängde ur dig ordet ''bögjävel''?
Jag är arg.
Säg inte ''Jag kallar mig inte feminist för jag har inte utstått kvinnoförtryck eller något antastande!''.
Säg inte ''Dra inte alla över en kant!''.
Säg inte ''Det blir jämlikt när ni slutar se er som offer!''.
Ta inte åt dig om du inte känner dig skyldig, om du känner dig skyldig så kan du ändra dig. Det finns alltid en chans att ändra sig om man vet att man är skyldig till kvinnoförtryck. Kvinna som man.
Jag vill inte att någon ska vara högre stående än någon, jag står inte för ''manshat'', jag står för att jag vill ha ett jämlikt samhälle för ALLA.
Tack.

Kommentarer
Postat av: Alice

ALLTSÅ!!!!! TACK

2015-05-09 @ 15:44:28
Postat av: GNAA

Håller verkligen med om att folk använder "bög" som ett skällsord. Det skojas om att det är okej att "vara bög" samtidigt som det egentligen inte skulle vara det om man kom ut till dem.

2015-05-09 @ 15:44:52
Postat av: Sofie A

Jättebra!

2015-05-09 @ 17:16:08
Postat av: Mother Earth

Jättebra skrivet, håller med!!!

2015-05-09 @ 18:09:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback